Odcinek 1008: Paul Cezanne, 1878 rok

List Paula Cezanne’a do Emila Zoli

[Aix] 4 kwietnia 1878 roku
Mój drogi Emilu,

Proszę cię, byś wysłał sześćdziesiąt franków Hortense na następujący adres:
Pani Cezanne w czerwonej sukni,
mal. Paul Cezanne, 1888–1890.
Pani Cezanne, ulica de Rome 183, Marsylia.
Mimo zawartego układu, mogłem uzyskać tylko 100 franków od ojca, a obawiałem się, że nie da mi nic wcale. Od rozmaitych osób wie, że mam dziecko, i usiłuje mnie przydybać używając wszelkich możliwych sposobów. Chce mnie od tego uwolnić, powiada. Nic do tego nie dodam, wystarczy. — Zbyt długo musiałbym ci wyjaśniać, jaki to jest człowiek, ale pozory są w jego przypadku zwodnicze, możesz mi wierzyć na słowo. — Jeśli będziesz mógł, jeśli możesz do mnie napisać, zrobisz mi przyjemność. Postaram się pojechać do Marsylii, wymknąłem się we wtorek, przed tygodniem, żeby zobaczyć małego; ma się lepiej. Musiałem jednak wrócić pieszo do Aix, na moim rozkładzie bowiem pociąg błędnie po­dano, a trzeba mi było stawić się na kolację; spóźniłem się o godzinę.
Wyrazy szacunku dla żony, ściskam ci dłoń

Paul Cezanne
Paul Cezanne, Listy, tłum. Joanna Guze, Państwowy Instytut Wydawniczy 1968, s. 136–137.

Komentarze