Odcinek 835: Paul Cezanne, 1906 rok

List Paula Cezanne’a do syna, Paula

Aix, 13 października 1906 roku
Mój drogi Paul,

Dzisiaj, po nocnej burzy z deszczem, ponieważ rano padało jeszcze, zostałem w
Paul Cezanne.
domu. Rzeczywiście, jak mi to przypominasz, zapomniałem ci napisać o winie; pani Bremond powiedziała mi, że trzeba je sprowadzić. Jeśli w związku z tym zobaczysz Bergota, zamów białe wino dla siebie i matki. Mocno padało i myślę, że tym razem to już koniec upałów. Nad rzeką zrobiło się trochę chłodno, więc przeniosłem się do dzielnicy Beauregard, gdzie biegnie w górę droga bardzo malownicza, ale bardzo też wystawiona na mistral. Chodzę teraz pieszo, tylko z akwarelami; malowanie olejne odkładam do chwili, gdy znajdę jakąś przechowalnię rzeczy; dawniej można to było mieć za trzydzieści franków rocznie. Wszędzie tylko wyzysk. Czekam ciebie, by podjąć decyzję. Pogoda jest burzliwa i bardzo zmienna. System nerwowy bardzo osłabiony, jedynie malarstwo olejne może mnie podtrzymać. Trzeba kontynuować. Muszę więc malować z natury. Gdybym robił szkice, płótna, byłyby one konstrukcjami według (natury), opartymi na środkach, wrażeniach i przedstawieniach, które poddaje model, lecz wciąż mówię ci to samo. Czy mógłbyś mi dostarczyć trochę migdałowego ciasta?
Ściskam ciebie i mamę z całego serca.
Twój ojciec
Paul Cezanne
Paul Cezanne, Listy, tłum. Joanna Guze, Państwowy Instytut Wydawniczy 1968, s. 291–292.

Komentarze

  1. Bardzo fajny pomysł na bloga - na pewno będę wpadać tu częściej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy i serdecznie zapraszamy. :)

      Usuń

Prześlij komentarz