Odcinek 800: Paul Cezanne, 1906 rok

List Paula Cezanne’a do syna

Aix, 8 września 1906 roku
Mój drogi Paul,

Dzisiaj (jest blisko jedenasta) znów niemożliwy upał. Powietrze przegrzane, nie ma czym oddychać. Ta temperatura sprzyja jedynie rozszerzeniu się metali, sprzedaży napojów i napełnia radością sprzedawców piwa, którego produkcja w Aix staje się imponująca; sprzyja również prowansalskim intelektualistom, którzy są kupą nieuków, kretynów i łajdaków.
Są być może wyjątki, ale ich nie widać. Skromność zawsze jest siebie nieświadoma. — Powiem ci wreszcie, że jako malarz staję się bardziej przenikliwy w obliczu natury, ale realizacja moich wrażeń przychodzi mi wciąż z wielkim trudem. Nie mogę osiągnąć nasycenia, które odsłania się moim zmysłom, nie mam tego wspaniałego bogactwa koloru, jakie ożywia naturę. Tu, na brzegu rzeki, motywy się mnożą; ten sam motyw widziany pod innym kątem staje się tematem studium najbardziej pochłaniającego, a tak zmiennego, że mógłbym zajmować się nim miesiącami nie ruszając się z miejsca i tylko zwracając się trochę w prawo albo w lewo.
Mój drogi Paul, powiem ci na zakończenie, że mam największe zaufanie do twego wyczucia, które pozwala ci nadać właściwy kierunek naszym sprawom; inaczej mówiąc, mam pełne zaufanie do twego sposobu prowadzenia naszych spraw. [...]
Uściski dla ciebie i mamy, twój ojciec
Paul Cezanne

Paul Cezanne, Brzeg rzeki, 1904-1905 rok.
Paul Cezanne, Listy, tłum. Joanna Guze, Państwowy Instytut Wydawniczy 1968, s. 284–285.

Komentarze

  1. Gdyby nie moja polonistka pewnie Cezanne w ogóle nie wkradłby się do mojej świadomości na tak długo..Swoją drogą, list piękniejszy od obrazu. W moim odczuciu (bo dla mnie słowo bardziej - wszystko!- niż obraz, choć wiem, że to dziwne) ;) Ten fragment o upale to jakby wydarty z mojej głowy. Mnożące się motywy - tak, tak, za to kocham naturę! (wpisała się egzaltowana panienka..)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy panience za wpis:)) Obraz nie jest taki zły, chociaż fragmentu o upale nie przewyższa.

      Usuń
    2. Polecam się :) choć dziś to aktualnie piękny poranek wywołał egzaltację, a list był kropką nad "i" :) Obraz oczywiście nie jest zły, ależ skąd! Po prostu list lepszy :)

      Usuń
    3. Lubimy taką egzaltację:) Miłego poranka!

      Usuń

Prześlij komentarz